onsdag den 1. oktober 2008

En hektisk onsdag formiddag

Efterskolen (en af byens 3, faktisk) har lige været her og givet liv i huset. Formiddagen er ellers godt fyldt op med vor nye chef, Finn, på sin første udlånsvagt. Og der er jo mange små og store ting, der skal vendes, forklares og drøftes med et nyt menneske i huset - også selv om Finn er blandt de mest garvede. Faktisk var jeg bogopsætter i Sakskøbing, da Finn i sin tid blev ansat, men det er en anden snak.

Ind imellem spørgsmål og udkald til assistance prøver jeg lige at kigge på Wikipedia og Arto.

Wiki'en har jeg jævnligt fundet frem til via de mere brede Google-søgninger, og må indrømme at jeg er skeptisk overfor de ikke-dokumenterede oplysninger. På den anden side, så er eksemplet med fundne fejl i Wikipedia og tilsvarende opslag i Encyclopedia Brittannica jo ganske tankevækkende!
Jeg fandt frem til bl.a. en ganske udmærket artikel om et af mine yndlingsbands, og fandt om ikke deciderede fejl, så i hvert fald mangler og lidt mærkelig sprogbrug. Det lykkedes mig ikke at få opklaret om jeg via fanen Diskussion kan gå ind og bede forfatteren om at overveje tilføjelser, eller om jeg ligefrem selv kan gå ind og rette til i hans/hendes tekst.
Hvis det var min egen tekst, ville jeg nok meget gerne have en opfordring til at rette frem for at andre bare går ind og gør det.
Det anbefalede Maribo-opslag var rigtig fint, og også spændende med billeder osv.
Ideen med en interaktiv encyklopædi er i hvert fald god, ingen tvivl om det. Men man skal forholde sig kildekritisk til det, og hvor vægtigt er et "hjemmelavet" Wiki-indlæg i bibliotekarisk sammenhæng egentlig?

Arto - ja den sidder ungerne i børnebiblioteket med i tide og utide, og åbenbart også når de har fritimer, computertid, er hjemme med snotnæse eller hvad de 8711 online brugere ellers har af undskyldning for ikke at sidde og lav matematikopgaver.
Arto har mange muligheder og er sikkert rigtig interessant for målgruppen. Man kan godt sidde og blive lidt tante-forarget over brugernavne som cuntilicious eller indlæg med overskriften: Jeg er liderlig. Sidstnævnte viste sig dog at være et citat fra en sangtekst, så tanten behøvede ikke at blive mere forarget end som så.
Debatten er præget af en meget hård og barsk tone, hårdere end på de voksen-debatfora, jeg ellers har set. Så jeg ved ikke om sarte barnesjæle bliver blæst bagud her, eller om de i virkeligheden kan samle styrke og udleve en mere barsk facade end skolegårdens ubarmhjertige miljø giver mulighed for.
Arto bør faktisk være pligtbesøgt af alle voksne mindst een gang, for at man ved selvsyn kan se hvor galt det står til med ungdommen nutildags... og i det mindste få en forståelse af sprogbrug, moralkodeks m.v. i den nye generation. Det kniber jo også lidt med at følge med i tween- og teenagerslang, når ens egne børn efterhånden er kommet godt op i 20'erne.

Ingen kommentarer: